Beginsituatie
Vakgericht vernieuwen
In mijn laatste jaar VEBASO stonden er nog twee vakken op het programma. Het vak 'vakgericht vernieuwen' en het 'keuzetraject'. Als keuzetraject heb ik gekozen voor 'buitengewoon onderwijs'. In eerste instantie had ik mijn kennis willen uitbreiden rond het vak biologie in de 2e graad. Dit in het reguliere secundair onderwijs, meer bepaald rond het onderwerp 'gezonde voeding'. Maar doordat ik het keuzetraject 'buitengewoon onderwijs' volgde en ik hier meer over te weten kwam, werd ik snel getriggerd om rond de ontwikkelingsdoelen van OV3 een les te ontwikkelen. Meer bepaald rond de ontwikkelingsdoelen van voeding.
LEERPLANDOELEN OF ONTWIKKELINGSDOELEN OV3
Voeding
(GE9) De leerling kan voedsel op een veilige manier bewaren en houdt rekening met de versheid van producten.
(GE10) De leerling ziet in hoe het voedingsgedrag beïnvloed wordt door reclame en sociale omgeving.
(GE11) De leerling weet dat goede voedingsgewoonten de gezondheid bevorderen.
(GE13) De leerling neemt een kritische houding aan ten aanzien van zijn eigen voedingspatroon.
Veiligheid en eerste hulp
(GE21) De leerling houdt rekening met informatie op verpakkingen.
BEGINSITUATIE
Deze les is ontwikkeld voor het 2e jaar opleidingsfase, basis Horeca (voorbereiding op grootkeukenmedewerker). 3HOR is een geanimeerde klas. Een aantal leerlingen kennen elkaar al vanuit het BULO. Een aantal andere leerlingen stroomden nieuw in doorheen de opleiding.
BRONNEN
Consumentenbond. (2022, 11 2). Hoe lees je een etiket? Opgehaald van consumentenbond.nl: https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/hoe-lees-je-een-etiket
Digitaal Vlaanderen. (2022, 11 19). Etikettering van voeding en landbouwproducten. Opgehaald van Vlaanderen.be: https://www.vlaanderen.be/landbouw-en-visserij/landbouwproducten/etikettering-van-voeding-en-landbouwproducten
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen. (2022, 12 2). Allergenen. Opgehaald van favv-afsca.be: https://www.favv-afsca.be/professionelen/autocontrole/gidsen/qsfiches/_documents/2018-08-27_20_QSF_allergenen.pdf
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen. (2022, 12 2). Vervaldata? Opgehaald van FAVV voor de consumenten: https://www.favv-afsca.be/dagelijksleven/houdbaarheidsdata/vervaldata/
Federale overheidsdienst. (2022, 11 24). Etikettering van allergen. Opgehaald van health.belgium.be: https://www.health.belgium.be/nl/voeding/informatie-voor-de-consumenten/etiketttering/etikettering-van-allergenen
Vlaams Instituut Gezond Leven. (2022, 11 19). Nutri-Score. Opgehaald van Gezond Leven.be: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/beleid/voedingslabels/nutri-score-label
Vlaams instituut gezond leven. (2022, 11 18). Wat vind je op het etiket van een voedingsmiddel? Opgehaald van gezondleven.be: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/gezond-eetschema/gezonde-inkopen-in-de-supermarkt/voedingsetiket
Voedingscentrum. (2022, 12 2). Twijfel over de houdbaarheidsdatum: kun je dit nog opeten of niet? Opgehaald van voedingscentrum.nl: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/koken-en-bewaren/twijfel-over-de-houdbaarheidsdatum-kun-je-dit-nog-opeten-of-niet.aspx
Voedingsinformatiecentrum. (2022, 11 23). 14 wettelijke allergenen. Opgehaald van nice-info.be: https://www.nice-info.be/gezond-eten/het-etiket/14-wettelijke-allergenen
Voedingsinformatiecentrum. (2022, 11 18). Het etiket. Opgehaald van nice-info.be: https://www.nice-info.be/gezond-eten/het-etiket
Voedingsinformatiecentrum. (2022, 11 19). Nutritionele info op het etiket lezen en begrijpen. Opgehaald van nice-info.be: https://www.nice-info.be/nutrinews/nutritionele-info-op-het-etiket-lezen-en-begrijpen
FOD Volksgezondheid (2019, maart 19). NUTRI-SCORE | Kies gemakkelijker ! [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 19 november 2022, van https://www.youtube.com/watch?v=-DXDDt96NSM&t=1s
Albert Heijn (2019, mei 6). Hoe zit dat met ... allergenen? [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 23 november 2022, van https://www.youtube.com/watch?v=cd6HNuzstCM&t=31s
Terug naar de startpagina: klik hier.